هو ملتزم و هي ملتزمة و أنتم ما أخباركم ؟ للنقاش
أرجو وضع تعليق فيه إجابة على كل الأسئلة التي بالموضوع
كما أرجو نشر الموضوع بجميع المنتديات و معرفة الردود و أعتذر لطول الموضوع
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بداية : عندما نرى رجلا أو إمرأة أو شاب أو فتاة في الشارع بأوصاف معينة نطلق عليهم اسما معينا : ما هو ؟
نعم .......صحيح
نقول عنهم ملتزمين
لكن ما معنى هذا ؟ و لماذا يسمونهم بهذا الإسم ؟
أعتقد اننا نقصد بها انهم ملتزمين بتعاليم الإسلام و ينفذونها كما هي و هذا باختصار
و يسمونهم بهذا لأنهم اختلفوا عن غيرهم فتمسكوا بالإسلام في حين فرط في تعاليمه آخرون
طيب ؟؟ متفقون ؟؟
ما الفرق بين الملتزم و غيره ؟
كلاهما مكلف بنفس التكاليف في الدين
كلاهما مأمور بالصلوات الخمس
كلاهما مأمور بغض البصر
كلاهما منهي عن سماع الموسيقى
و هذا على سبيل المثال و ليس الحصر
كلاهما له هدف محدد و هو الجنة
فالملتزم لا يفعل جديدا لكن الملتزم يلتزم بالإسلام و يفعل ما هو مطلوب منه كمسلم
و بالتالي لا فرق في التكليف
و ببساطة : على أي شئ قد عزمت ؟ و على ماذا نويت ؟
لأن الموضوع له نهاية واحدة من نهايتين
يا إما جنة يا إما نار
فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَشَهِيقٌ (106) خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ إِلَّا مَا شَاءَ رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ (107) وَأَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ إِلَّا مَا شَاءَ رَبُّكَ عَطَاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ (108) " الأعراف "
مع أي الفريقين تريد أن تكون ؟
هذا الدين دين قائم على :
الرجال الذين هم رجال بمعنى الكلمة
و النساء اللواتي هن نساءً بمعنى الكلمة
الرجال الذين صدقوا ما عاهدوا الله عليه
قبل أن تسأل ما معنى كلامي هذا :
أقول شيئا و أسأل سؤالاً :
الأمة الإسلامية اليوم عليها هجوم شديد من كل النواحي
فالبقر يهاجموننا
و إخوان القردة و الخنازير يهاجموننا
و من أراد أن يهاجم لا يجد أمامه إلا أمة الإسلام
حتى بعض من ينتسبون إليه بالإسم يهاجمونه
و هذا يتطلب الدفاع عن إسلامنا والدراية بالدين كي يثبتنا الله عليه
فمن يقوم لهذا الدين ؟
فلله الحمد ليس في إسلامنا ما نخجل منه
و ليس في إسلامنا شبهة ليس لها رد لا يوجد و لن يوجد
ربما تكون قد واجهت موقفا أن سألك شخص غير مسلم عن شئ في دينك و لكنك لم تستطع الرد أو ألقى عليك شبهة فلم تستطع الرد و لكن و لله الحمد لا يوجد أي شبهة ليس عليها رد
و الآن أسألك سؤالاً و أريد إجابة إن وجدت :
ماذا قدمت لدين الله ؟
هل عندك إجابة ؟
أنا لا أريدك أن تنضم للجماعة الفلانية أو غيرها
فقط لماذا لا تلتزم بدين الله كما طلب منك ؟
هل هناك ما يمنعك ؟
هل ترضى حالك التي أنت عليها الآن للموت ؟
هل فعلا تريد أن تبلغ الجنة ؟
فاسمع إذاً
عن أَبي هريرة - رضي الله عنه - ، قَالَ : قَالَ رَسُول الله - صلى الله عليه وسلم - : ((ألا إنَّ سِلْعَةَ اللهِ غَالِيَةٌ ، ألاَ إنَّ سِلْعَةَ الله الجَنَّةُ ))
يذكر أنه كان رجل يشاهد سيارة قد أعجبته في معرض سيارات
فقال له صاحب المعرض : لو كنت تريدها بصدق فهي لك
قال الرجل نعم أريدها
قال له لو صدقت لأحضرت ثمنها
كلنا نريد الجنة
و لكن من جهز ثمنها ؟
و الآن
طبعا توجد شبهات كثيرة في وجه الالتزام تقف عقبة أمام الشباب و الفتيات الذين يريدون الإلتزام
و نحن معا ان شاء الله للإجابة على هذه الشبهات
أنا مسلم أنا ملتزم
يتبع و في التعليقات زيادة إن شاء الله
-
جزاك الله خيرا يا عمرو
ردحذفدائما أقول أن الملتزم لا بد وأن يكون مختلف عن كل اقرانه حتي يشعر الناس فيه بالإختلاف . إختلاف ايجابي يبعث نحو الافضلية
جزاك الله خيرا . ونسأل الله ان يجعلنا ملتزمين بمنهجه وبسنة نبيه وان يميتنا علي ذلك
جزاكم الله خيرا
ردحذفو نرجو أن يسود الإلتزام بلاد المسلمين
جزاك الله خيرا يا شيخ عمرو بجد انا نفسي ارجع زي الاول تاني
ردحذفادعيلي لعل وعسي ربنا يهديني وارجع تاني
يا رب اللهم اغفر لي ولشباب المسلمين اجمعين اللهم امين
و جزاكم الله كل خير
ردحذفان شاء الله ترجع أحسن من الأول
و خليك معانا و خلي بالك من الصحبة
و هنكمل هنا كمان ان شاء الله
و ان شاء الله نخرج بنتيجة
-
اللهم زد جميع المسلمين ايمانا والتزاما
ردحذفأهم حاجه الواحد يكون ملتزم بينه وبين نفسه
ردحذفلأن في ناس كتير بتبقى ملتزمه ومتدينه اوي أدام الناس ولكنهم في الحقيقه غير ذلك
وهناك نوع آخر يظهر الإلتزام في كل شئ ويؤدي كل العبادات والفروض
ولكن يتقيه الناس بسبب فحشه(قد يكون حشري بكسر الحاء)
خلاصة القول الإلتزام لا يتجزأ
وشكراً ليك يا عمرو على الموضوع
HONDA
طرح قيم للغاية
ردحذفكثيرون عندهم لبس شديد فى مفهوم الإلتزام والبعض يعتقد أننا نملك الخيار فى كوننا ملتزمين أو لا
متابع معك إن شاء الله
الرد بعد قليل ان شاء الله
ردحذف-
السلام عليكم
ردحذفبص يا أبو حميد
الواحد ملتزم بينه و بين نفسه ماشي مقلناش حاجة
لكن هل معنى كدة انه أمام الناس يكون مش ملتزم
لأ طبعا
و كدة انت عاوز تقسم الالتزام جزئين مظهر و باطن
لكن الصح ان الالتزام زي ما انت قولت لا يتجزأ
نيجي للنوع التاني
الحشري : دة غالبا بيكون طباع شخصية صعب تتغير بسرعة
لكن احنا ليه بنبص للجانب الوحش بس من الملتزمين ؟
يعني منعرفش ملتزمين كويسين ؟
و دة يضعك أمام شئ آخر :
اجعلهم يروا فيك أنت """ أنت """ صورة الملتزم الحقيقي من كل الجوانب
ملتزم في العبادات ملتزم في المعاملات
و هنتكلم في الأجزاء الجاية ان شاء الله
-
د / ياسر
ردحذفأكيد كلامك صحيح و نواصل ان شاء الله
-
اولا اشكرك على تشريفى بزيارتك يا فندم وتشريف المدونه بوضعها عندك فى القايمه
ردحذفاما بالنسبه للموضوع
فاسمح لي انا عندي كلمتين بس عايزه اقولهم
اولا انا ما باحكمش على مدى التزام حد بدينه لماا قابله فى الشارع
لان الدين مش مظهر بس الدين حياه كامله
لازم اعرف الشخص ده كويس عشان اقدر احكم عليه برضه من وجهة نظري وفى الاخر اقول والله اعلم بما فى النفوس
ثانيا:عفوا ياريت لما نيجى نتكلم عن الالتزام بالاسلام ونقول الصلاه ونقول الصيام الى هما من اساسيات الدين وقوعده الثابته
وكمان نذكر غض البصر الى هو مسلم به برضه ولا خلاف عليه
بعدين نقول الموسيقى او النقاب او اي حاجه تانيه فيها اختلاف فى الراي
وما تقوليش انا عندي ما يثبت لان الفريق التاني كمان عده ما يثبت وهو ده وضع الاختلاف اصلا وجماله وحكمته
ان الفريقين يملكون الدلائل
انا لااذكي اي فريق عن الاخر عشان ما تحسبش بس انى باهاجم فكرتك الا انى احترم الاراء المبنيه على دلائل
لانى مؤمنه ان الاختلاف ده مقصود وربى قادر انه كان يحكم اي خلاف ما بينا بكلمه فى كتابه او يكفي مشيئته
فارجوك حين نتحدث عن الدين خلقه وجماله نتكلم فى الاساسي الى مافيش فيه اختلاف
ونخلي الاختلاف محل النقاش وقت الحاجه الى ذلك
ده اجمل واشمل ولمصلحة الدين طبعا
وده ما يمنعش ان موضوع حضرتك الى يعتبر بمثابة وقفه مع النفس
موضوع جميل اوي وياريت كلنا نقف مع نفسنا ونشوف فين مكانا من كتاب الله عز وجل وتعاليم دينا الحنيف
تحياتي لحضرتك وارجو تقبل كلامي بصدر رحب من اخت لاخوها
ولو زعلت قولي عشان ابقى اجي اصالحك ههههههههههههههه
السلام عليكم
ردحذفالمظهر مش كل حاجة فعلا لكن قال الله تعالى " سيماهم في وجوههم " و دة مقصدي ان فيه ناس الواحد بيرتاحلهم من أول مقابلة و يقول عليهم ناس كويسين
كلام جميل
نيجي للنقطة التانية :
سؤال : هل أي حاجة فيسها اختلاف ناخد اللي احنا عاوزينه ؟
الاجابة لا
فيه حاجة اسمها دليل
و في حالة ان الفريقين معاهم أدلة نحاول نشوف الدليل بتاع كل فريق مثلا لو استدل بحديث هل هو حديث صحيح ؟
و هل يصلح الاستدلال به ؟
معلهش مش عاوز أفصل أكتر من كدة و نسيب كل حاجة لوقتها
و بالنسبة للنقاب ممكن نقول فيه خلاف مع الترجيح
إنما الموسيقى دي وضع تاني و غالبا ان شاء الله هتكون الحلقة الجاية ان شاء الله
لأن الأدلة على تحريم الموسيقى و الأدلة على العكس ضعيفة
على فكرة أنا أتقبل النقد جدا طالما أنه بناء بأسلوب مهذب
جزاك الله خيرا
يتبع ان شاء الله و أرجو أن تكملي الحلقات القادمة
-
السلام عليكم
ردحذفاولا ف البدايه شكرا ع الموضوع
اما عن تعليقى انا شايف ان النيه اهم حاجه فى الموضع دة
طبعا الاختلاط حرام وان الفرد لما يقف مع وحدة دة بردو حرام بس شايف ان الجماعه لو مع بعض بيقى عادى طالما النيه كويسه
مثلا ف الجامعه ممكن تقف مع واحدة بهدف تاخد ورق او ملزمه وكمان الخدمه دى ممكن مفيش سورس (مصدر) غيرها
وكمان انا شايف ان الاصل هو النيه بدليل اننا كشياب نتعامل مع بنات ف كل حاجه ممكن ف المواصلات واحده تركب جنبك فى البيجو مش هتنزل يعنى ومتروحش مشوراك وكذلك ممكن نتكلم مع معيدة او دكتورة او مدرسه فلو النيه مش كويسه اكيد بيقى حرام صح فانا شايف النيه والله الموقف دة رايى
بسم الله الرحمن الرحيم
ردحذفالسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا : الموضوع بجد في غايه الاهميه لان احنا بقينا في زمن قلبت فيه الحقائق مش كل الملتزمين شكلا ملتزمين بجد ولكن انا اتقف تماما مع حضرتك ان كل واحد مننا بيدا بنفسه ويكون هو المتلزم الصح ويضرب لينا المثل اللي كلنا نعمل بيه او نقلده ولكن بصراحه انا لما بشوف بعض الشباب اللي بيعتادواصلاة الجماعه بفرح جدا وبقول ربنا يثبتهم لان احنا فعلا في زمان الفتن تأتينا من كل اتجاه والقابض علي دينه كالقابض علي الجمر ولكن النبي عليه الصلاة والسلام بشرنا وقال (فطوبي للغرباء)
ولكن كل ما نريده ان يكون لدينا شباب وبنات ملتزمين ومتميزين في نفس الوقت عندهم هم للامه يريدون التمكين لهذا الدين الحق كل منهم ملتزم بدوره في الحياة واعتقد ان هذا ياتي عندما نعرف ديننا صح ولكننا للاسف ناخد بعض الدين ونترك بعضه وهذا هو سبب تاخرنا فالمتلزمين اخدوا جزء وتركوا جزء مما نفر الاخرين الغير ملتزمين ولاننسي ان ديننا عبادات واخلاق ومعاملات
وفي النهايه اقول راي الذي هو صواب يحتمل الخطأوقد يكون خطأيحتمل الصواب
ان نترك هذه المسميات ونعود جميعا الي مسمي واحد الا وهو المسلمين وهذه هو الذي اختاره لنا رب العالمين قال تعالي(هو سماكم المسلمين)ونترك الاختلاف والفرقه التي هي السبب في تداعي الامم علينا وان نغير نظرتنا لبعضنا البعض فلا يسخر احدمنا من اخيه فكلنا اخوة وان كان منا من ضل الطريق فمن يدري لعله يكون احسن من عند الله ويختم له بالخير فاذا راي احدنا اخيه علي معصيه فلندعوالله له بالهدايه فان قلوب العباد بين اصابع الرحمن يقلبها كما يشاء كما أخبرنا الحبيب عليه الصلاة والسلام
يلا نبدا صح وكل منا يقوم بدوره ونجدد النوايا عسي الله ان ينفع بنا وان لم يكن علي ايدينا النصر والتكمين فعسي ان صدقنا في نوايانا ان يجعل من اصلابنا من يكون علي يديه النصر
انا اسفه جدا جدا جدا للاطاله ولكن الموضوع بجد يستحق اكثرمن ذلك
وجزاك الله خير علي هذا الفهم ونفع الله بك الاسلام والمسلمين انت وسائر شباب المسلمين
اللهم اااااااااااااامين
تقبل مروري
عابر سبيل
السلام عليكم
ردحذفطبعا موضوع الوقوف مع البنات دة ليه ضوابط
لو فرضنا حسن النية من الطرفين
و إنه مفيش خلوة
و إنه لضرورة
طيب هل الوقفة معاهم و الهزار دة ضرورة ؟
هل الضحك اللي ربنا يعافينا دة ضرورة؟
الضرورة تقدر بقدرها
لازم كل واحد فينا يعرف ان ربنا شايفه و عارف نيته
فلو انا قلت انا نيتي حلوة هتصدقني لكن ربنا عالم نيتي الحقيقية
و برضه الواحد لازم يخاف من الفتنة
جزاكم الله خيرا
-
عابر سبيل
ردحذفجزاكم الله خيرا على المرور
كلامك صحيح
و موضوع المسميات دة لتقريب المفاهيم
و نفسي والله نبدأ حملة شاملة ببانرات و توحيد هدف من المدونين اللي ليهم مدونات اسلامية
جزاكم الله خيرا
-
شكرا على الموضوع بجد هادف
ردحذفبس انا عاوز ابقى احسن مش عارف عاوز ارشاد
طبعا الصلاة دى حاجه مفروغ منها
بس الواحد بيتكلم ع حاجات كتير نقصاة
عاوز ابقى كويس
انا الحمد لله بصلى بس حاسس ان حاجات كتير مبعملهاش نفسى ان الجنه تبقى مصيرى عاوز ابقى بجد كويس بس مش عاوز اربى دقنى مش لحاجه انا فى دماغى اربيها لما اوصل 60 بس انا مش ضامن فانا فى حيرة
السلام عليكم
ردحذفهو بصراحة عندك حق تبقى في حيرة
لأن الدين جزأ واحد
و فعلا الإلتزام لا يتجزأ
باختصار
موضوع اللحية : اللحية فرض و الرسول صلى اله عليه و سلم أمر بيها و الأدلة كلها على الوجوب
هل فيه شئ يمنعك ؟
هل تضمن توصل ال60 ؟
الناس بيتهيألها ان الملتحي دة بيتاخد و يتضرب و يتحبس و معتقل بقى و يضيع
لكن مش كدة
ممكن كان زمان فعلا
لكن دلوقتي الحمد لله
هأقولك حاجة تانية :
اللحية مهمة جدا لسبب تاني :
اللحية هتحميك من إنك تعمل غلط
و هتجبرك إنك تعمل صح
الشيخ أبو إسحاق كان بيحكي قصة خلاصتها :
إن واحد كانت جارته متربصة له و عاوزاه يقع في الحرام
كان بيقاوم
لكن مرة و را التانية .......
حلق دقنه و وقع في الحرام
طيب ايه علاقة اللحية بالكلام دة ؟
لأن اللحية فعلا كانت حابساه عن الحرام
___--___ اللحية هتخليك عاوز تبقى أحسن غصب عنك
و هتخليك عاوز تبقى نموذج أمام غيرك
و هتخليك تبطل تسمع أغاني و تمتنع تماما عن الاخلوة و الاختلاط
صدقني بجد
و اسأل مجرب
و القصة دي خير دليل
ربنا يبارك فيك و يهديك و يهدينا كلنا آمين
-
انضموا معنا لحملة
ردحذفالحرية للمدون الدكتور توكل مسعود صاحب مدونة بلا وطن
http://belawa6an.blogspot.com/
الحملة تنطلق من هذا الرابط
http://abersbel.blogspot.com/
ماذا قدمت لدين الله ؟
ردحذفهل عندك إجابة ؟
اكيد عندى
الحمدلله أنني مسلم ومهما قدمت لله ماوفيته لأننا لسنا كاملين ولكن اعاننا الله على أن نسير على نهج خاتم الرسل والأنبيا سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم
أهم شئ
أن نخاف الله فى جميع اعمالنا
وأن نذكر الله فى كل وقت
(( الا بذكر الله تطمئن القلوب ))
فالخوف من الله اول طريق الى الهدايه والالتزام
وشكرا وجزاك الله خيرا
جزاكم الله خيرا
ردحذفكلامك سليم
لكن ما أعنيه
أنت مسلم و هذه نعمة من الله
ماذا قدمت لشكر هذه النعمة ؟
جزاكم الله خيرا ,
ردحذفللأسف فعلا الناس - مش كلهم - بيظنوا إن الملتزم بتعاليم الإسلام الظاهرة عليه من التكاليف ما يزيد عنهم ,
يعني تلاقيهم بيقولوا له عيب عليك يا شيخ , و هم بيعملوا نفس الحاجات اللي هو بيعملها , و كأنها محرمة عليه دونهم ,
ربنا يهدينا و يهدي الجميع ,
و جزاكم الله خيرا على التذكير ..
المدونون والمدونات الاعزاء:
ردحذفان كنا لا نستطيع ان نشارك المقاومين باجسادنــا
فلا ننسي اننا نستطيع ان نشاركهم بايدينا والسنتنا
وذلـــك بنشـر القضيه الفلسطينيه فـــــي مدوناتنـا
ولذلـــــــك ندعــــو المــــدونين :-
لحضور اجتمـــــــاعاَ لمناقشة حملتنا بأيدينا ندفع الخطر
للدفاع عـــن المسجد الاقصـــــــي الشريف وقضية فلسطين
نشارك في عوده صلاح الدين فــــــي موقعه حطين
ونكون قد ساهمنا بنشر الوعي بيننا لمكر كــيد الغاصبين
وذلك في يوم الخميس الموافق 26 / 3 / 2009 م
فى تمام الساعة العاشرة مساءاً بتوقيت القاهرة
علي ايميل الرابطة :-
bloggersforpalestine@yahoo.com
وسننتظركم .......
لسماع ارائكم .......
ودعم جهودكم ........
نستمع الي كل ما هو جديد.
ونختــــــار كل ما هو مفيد.
ونحاول ان نحــــدث تجديد.
ولكم منا جزيل الشكر والتقدير.
الأمين العام للرابطة
timmy
ردحذفجزاكم الله خيرا
نكمل قريبا جدا ان شاء الله
-